Over de Recruitment Machine
Ontdek de Recruitment Machine
Elke dag horen we dezelfde verhalen van bedrijven die met de handen in het haar zitten. Teams die groeien, ambities die groter worden, maar een onzichtbare muur die hen tegenhoudt: het vinden van de juiste mensen. Misschien herken je jezelf in een van deze situaties:
Te weinig sollicitanten: Je publiceert je vacatures, maar er reageren nauwelijks geschikte kandidaten. De mailbox blijft leeg, en de druk op het bestaande team neemt toe.
De verkeerde kandidaten: Als er al reacties komen, passen ze niet bij de cultuur, het niveau, of de eisen van de functie.
Een gebrek aan tijd en middelen: Jouw HR-afdeling draait overuren, maar er zijn simpelweg te weinig handen om consistent goede werving te waarborgen.
Deze uitdagingen houden je ’s nachts wakker. De groei van het bedrijf stagneert, projecten blijven liggen, en je team raakt overbelast. Je wilt de allerbeste mensen aantrekken, maar hoe kun je dat op een schaalbare en efficiënte manier doen?
Hier komt de Recruitment Machine in beeld.
Wat is de Recruitment Machine?
De Recruitment Machine is een innovatieve aanpak die gebruikmaakt van recruitment marketing, het ontwikkelen van effectieve werken-bij websites, en het optimaliseren van candidate journeys om jouw wervingsproces te transformeren. Ons doel is om niet alleen meer, maar vooral de juiste sollicitanten aan te trekken.
Hoe werkt het?
Doelgroepanalyse: we identificeren en begrijpen jouw ideale kandidaten. Wat zijn hun huidige frustratie en problemen? Waar lopen ze in hun huidige baan tegenaan? Door op een empathische manier te communiceren overvallen we de kandidaat niet direct met een waslijst aan gevraagde eisen.
Gerichte marketingcampagnes: we zetten effectieve campagnes op om deze kandidaten te bereiken. Onze methodiek werkt slim samen met de algoritmes van social media bedrijven waardoor een hele specifieke doelgroep gecreëerd kan worden. Daarnaast plaatsen we alle vacatures gratis op onze eigen cv-vrije vacaturesite.
Aantrekkelijke contentcreatie: we ontwikkelen boeiende content, zoals video's en visuals, die jouw werkgeversmerk versterken. Onze CEO, Femke, vloog ruim 10 jaar lang de wereld rond als fashion model en al die kennis en ervaring zit verwerkt in onze processen. Ervaring opgedaan op de set van Cosmopolitan, Vogue en ELLE, en nu toegepast bij jou op de werkvloer.
Optimalisatie van candidate journeys: we zorgen voor een soepele en aantrekkelijke sollicitatie-ervaring. Je ideale kandidaat heeft wel wat beters te doen dan motivatiebrieven in elkaar pennen en cv's updaten. Met de juiste candidate journey laat je zien dat je niet alleen zégt dat je graag kijkt naar de mens achter een kandidaat, maar dit ook doet. Show don't tell.
Continue verbetering: we analyseren de resultaten en optimaliseren voortdurend voor het beste resultaat. Een live dashboard draagt er zorg voor dat je zelf live mee kan kijken naar de data, en geeft een aanknopingspunt tijdens het bespreken van de resultaten.
Wanneer kiezen voor de Recruitment Machine?
Waarschijnlijk zie je door de bomen het bos niet meer. Want wat er wél in je mailbox zit zijn sollicitaties van werknemers die niet gevestigd zijn in Europa, detacheerders, werving- en selectiebureau's, DPO-aanbieders en andere externe recruiters.
Zij beloven grootse resultaten en de beste kandidaat binnen enkele weken. Voor sommige bedrijven is dat de beste route. Gaan we heel eerlijk over zijn. Wanneer je jaarlijks maar één vacature open hebt staan bijvoorbeeld. En wanneer je aanbod niet met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt, zijn wij niet de juiste partij. Je kan dan beter je huidige werknemers aansporen om nieuwe kandidaten door te verwijzen.
Wanneer is de Recruitment Machine de juiste oplossing?
Laaghangend fruit: voor je gevoel hebben jullie echt alles al geprobeerd. Alle voor de hand liggende strategieën zijn al getest of toegepast en daarvan is het effect onvoldoende geweest.
Het aanbod is aantrekkelijk genoeg: je hebt al geaccepteerd dat je in deze markt niet meer kan zoeken naar het schaap met de 5 poten. En weet: dat aanbod gaat echt niet alleen over het salaris, maar zit hem veel meer in de 'zachte' voorwaarden. De sfeer, gezelligheid, flexibiliteit en wat menselijke maat.
Niet cameraschuw: er zijn op de werkplek toch zeker wel drie mensen te vinden die het niet erg vinden om voor de camera te staan. Dat is minder spannend dan het klinkt, maar wel vrij noodzakelijk om goede content te maken.
Competentiegericht werven: jullie staan er voor open om het gezochte profiel grondig onder te loep te nemen. Dat betekent dat we in lijn met de wetenschappelijke stand van zaken vacatures uitpluizen tot harde eisen (zoals specifieke diploma's) en gewenste competenties. Dat is
Wat gaat je dat opleveren?
Meer en betere sollicitanten: we zorgen voor een constante instroom van gekwalificeerde kandidaten. Afhankelijk van je budget en de grootte van de doelgroep kunnen we dit op- en afschalen.
Efficiëntie: de Recruitment Machine bespaart je tijd en middelen, zodat je je kunt concentreren op je kernactiviteiten. Heb je de basis eenmaal staan? Dan kan een vacature binnen 48 uur in de lucht.
Versterking van je werkgeversmerk: we helpen je om een aantrekkelijk en authentiek werkgeversimago op te bouwen. Zo kunnen kandidaten in alle rust kennis maken met jullie bedrijf, en vertrouwen op doen dat ze met een overstap geen verkeerde beslissing maken. Het effect van zo'n imago werkt nog jaren door wanneer kandidaten toch ineens klaar zijn voor een volgende stap in hun carrière.
Wat zeggen onze klanten?
"Deze aanpak werkte beter dan alle andere traditionele methoden die we hebben geprobeerd: Indeed, recruiters en LinkedIn advertenties."
– Willem Wiggers, CEO WeAgree
Klaar om je wervingsproces te optimaliseren?
Neem contact met ons op voor een vrijblijvende analyse van de grootste bottlenecks in je huidige candidate-journey.